12 Temmuz 2012 Perşembe

Lupus ve Diyabet

   Lupusla birlikte görülmeye meyilli hastalıklardan biri de Tip 2 diyabettir. Eğer obez iseniz ,fazla yağlı ve şekerli besleniyorsanız,ailenizde şeker hastası varsa ya da 45 yaşın üzerindeyseniz şeker hastalığı riskiniz daha fazladır.
   Diyabet için bir başka risk faktörü de lupus hastalarının malesef kullanmak zorunda oldukları kortizondur.Kortizon alevlenmeyi ,bağışıklık sistemini baskılayarak hayat kurtarır.Fakat vücuda istenmeyen yan etkileri de vardır.Belirli yüksek dozlarda alındığında karaciğerin kana yüksek dozda glikoz (şeker) salgılamasına neden olur.Zamanla vücut kandaki şekeri enerjiye dönüştürmek için gerekli olan insülin hormonuna karşı daha  az duyarlı hale gelir.Yeterli insülin olmayınca şeker hücreleri kanda birikir.Yüksek kan şekeri gözlere ,böbreğe,sinirlere ve kalbe zarar verebilir.Diyabet, lupus gibi sizi sadece hasta etmez,tüm yaşam şeklinizi etkileyebilir.

   Kendinizi korumak için neler yapabilirsiniz?
.Sigara içmeyin.
.Sağlıklı kilonuza ulaşın ya da koruyun.
.Düzenli egzersiz yapın.
.Düşük yağlı beslenin.
.Kan şekerinizi düzenli kontrol ettirin.
.Ailenizin geçmişini bilin.
.Doktorunuzla konuşun.

   Bazen kortizonun dozu düşünce ya da tamamen kesilince diyabette kaybolur.Hastalığımın ilk başlarında  benimde yüksek kortizon yüzünden şekerim çıkmıştı.Gözlerim bulanık görüyordu.Hastanede yattığım günlerde günde dört kez insülin yapılıyordu.Hasteneden çıkma zamanı geldiğinde hemşirenin biri  bana diyabet eğitimi verdi ve insülini kendi kendime yapmayı öğretti.2 ay hastanede kalıp diyalize giren ama yinede güçlü durup ağlamamaya çalışan ben ,kendi kendine iğne yapma düşüncesini o an kabullenemeyip,  daha fazla dayanamayıp göz yaşlarına boğulmuştum.O günden sonra tuzsuz,şekersiz,yağsız zor bir diyet beni bekliyordu.Bu durumun benim için geçici mi yoksa kalıcı mı olduğunu ozaman kimse bilmiyordu.Yaklaşık 8 ay insülin kullandım ve bana verilen diyet programına harfi harfine uyup şekerimi kontrol altına aldım.Kortizonun da düşmesiyle birlikte ,sonunda da tahlillerim düzeldi ve insülinden kurtuldum...
      Doğru tedavi edildiği  ve kendine iyi bakıldığı sürece lupus ve şeker hastalarının iyi bir yaşam sürmeleri tıbben mümkün.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder